Intern

Interne sterktes en zwaktes komen vanuit het bedrijf zelf. In de SWOT-analyse van Zara zijn verschillende aspecten te zien. Zo liggen de sterktes van Zara bij de efficiënte distributie en de snelle levering van producten. Hoe sneller geproduceerd en geleverd kan worden, hoe meer verkocht kan worden. Een snelle wisseling van collectie en trends is iets waar Zara goed op in kan spelen. Dit is dan ook een sterk aspect binnen Zara.

Zwaktes van Zara zijn de beperkte voorraden waar ze over beschikken. Door deze kleine voorraden kunnen populaire items niet vaker verkocht worden dan het beperkte aantal.

Extern

Bedreigingen en kansen komen van buitenaf, buiten het bedrijf, en zijn dan ook extern. Bedreigingen voor Zara kunnen zijn de digitalisering van de retailmarkt. Veel verkoop van producten gaat via het internet waardoor niet elke winkel het hoofd boven water kan houden. Inspelen op de beleving in de winkel is dan ook een must. Verwatering van het merk Zara is ook een bedreiging in combinatie met de grote concurrentie. Ook zijn er veel namaak artikelen in omloop. Veel kleine goedkopere winkels spelen in op trends die overeenkomen met de trends van de grote winkelketen Zara. Concurrentie van andere winkelketens is ook een bedreiging voor Zara. Tot slot is op dit moment een prijsstijging van grondstoffen gaande wat niet bevredigend is voor de detailhandel.

De kansen voor Zara liggen bij de wereldwijde marketing doordat zij in meer dan 68 landen gevestigd zijn. Het distributie centrum ligt in de US, wat wereldwijde marketing ook weer stimuleert. Ook is de Aziatische markt een groot gebied waar Zara zich op kan gaan focussen.

Actie - Reactie!

Zara zorgt ervoor dat de beleving in de winkel blijft. De winkels worden continu vernieuwd en ruimtes worden optimaal benut. De collectie van Zara is heel wisselend en uiteenlopend. Niet elke winkel heeft dezelfde kledingstukken in de winkel hangen en het aanbod wisselt dagelijks. Hierdoor zie je altijd wel iets nieuws hangen als je door de winkel loopt. Zara koopt haar stoffen zo groot mogelijk in, om deze in een later stadium pas te verwerken. Hierdoor kan Zara snel inspringen op trends en bespaart het kosten. Ze proberen tevens zoveel mogelijk uit een lap stof te halen. Zara speelt goed in op de vraagonzekerheid waar veel Fashionketens mee worstelen. Doordat Zara een flexibel en innovatief netwerk heeft, kan de keten zo concurrentievoordelen behalen.

Zara heeft een online website en houdt deze website goed bij. Er wordt niet of nauwelijks geadverteerd en door deze slimme truc kunnen mensen de nieuwste collecties niet van buitenaf zien. Mensen zullen dus nieuwsgierig zijn naar nieuwe items, maar moeten hiervoor zelf de winkel binnen lopen of de website bezoeken. Ook bespaard dit reclamekosten.

Zara probeert zich te onderscheiden van andere grote modeketens om zo een concurrentievoordeel te behalen. Dit doet Zara door zich eleganter te presenteren dan andere ketens en een andere strategie toe te passen.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb