Modeketen Zara verkoopt kleding voor mannen, vrouwen en kinderen. De klant krijgt goede kwaliteit kleding voor de betaalde prijs. Ook is er zeer exclusieve kleding in de winkels te vinden. Mensen, en dan met name vrouwen, die de allerlaatste trends willen volgen zullen dus vinden in de winkels waar ze naar opzoek zijn. De collecties in de winkels veranderen continue. Hierdoor is het altijd mogelijk de laatste trends te volgen. Door deze snelle veranderingen komt de emotie ‘urgentie’ om de hoek kijken. Mensen weten dat de kleding snel uitverkocht kan zijn of niet meer verkocht wordt door de snelle verandering van de collecties. Hierdoor willen mensen er snel bij zijn en dus snel kopen zodat ze bepaalde kledingstukken nog op tijd aan hun kledingkast kunnen toevoegen. Het klantensegment van Zara is verdeeld over vier hoofdcategorieën:

Fashion Chaser
Deze kopers zijn afhankelijk van massamedia, advertenties en social media, bij hun aankoopbeslissing. Mensen zien de nieuwste trends in modebladen en in reclamespotjes, waarna ze de winkels in duiken om de nieuwste items te kopen. Modejagers beschouwen Zara als een aantrekkelijk merk met de nieuwste kwaliteit kleding voor een goede prijs. Dit is dan ook de reden dat 36% van de inkomsten van Zara van deze doelgroep komt.
Deze groep is het kleinste segment (8%) en bestaat voornamelijk uit vrouwen ouder dan 26 jaar. Ze volgen de trends en zijn erg modebewust. Ook geven ze de voorkeur aan bekende merken en heeft de prijs daarvan een lagere prioriteit.


Opiniezoeker
Deze groep bestaat voornamelijk uit jonge mensen, tussen 18-25 jaar oud. Ze zoeken een gevoel van bevestiging bij hun aankoopbeslissingen en worden gemakkelijk beïnvloed door de massamedia, social media en mensen om hen heen. Ze vinden de meningen van mensen om hen heen heel erg belangrijk. Zo vragen ze advies aan hun familie, vrienden en zelfs aan verkopers bij het kopen van een item.
Gezien deze mening belangrijk is voor deze doelgroep, maakt het feit dat Zara over het algemeen een positief merkimago heeft, het mogelijk om van dit segment te profiteren. Zara adverteert zelf niet tot bijna niet, maar het merk is veel te zien op bijvoorbeeld Instagram en Youtube. Deze doelgroep laat zich dan ook heel erg beïnvloeden door social Influencers. Op Youtube showen bekende vloggers hun nieuwste aankopen in video's. Opiniezoekers zien deze aankopen en willen de items hierna zelf ook zo snel mogelijk hebben.  


Rationele Shopper
Deze groep bedraagt ​​33% van onze respondenten en vormt het grootste segment. Deze doelgroep bestaat uit mensen van 26 jaar en ouder en er is een gelijk aantal mannelijke en vrouwelijke klanten onder deze categorie. Rationele kopers zijn bereid hogere prijzen te betalen voor kwaliteitsartikelen van bekende merken. Deze klanten zijn ook goed geïnformeerd over merken en het percentage van de omzet van deze groep is 28%, de op een na hoogste.


Waarde koper
Ten slotte is er een groep genoemd ‘waardekopers’ met een grote van 30%. In deze groep komen twee verschillende leeftijdsgroepen naar voren, namelijk leeftijd 18-25 en leeftijd 36 en hoger. Beide leeftijdsgroepen zijn prijsbewust, plaatsen prijs en waarde boven merknamen of kledingstijl. Deze groep vergelijkt prijzen tussen winkels voordat ze daadwerkelijk een item kopen.
Binnen de jongere leeftijdsgroep is er de neiging Zara te groeperen en te vergelijken met H&M en Forever 21. Aan de hand van deze vergelijking kunnen ze vinden dat Zara duur of te duur is. Een verklaring voor deze bevinding is dat de jongere consumenten voornamelijk zijn samengesteld uit studenten met een lager inkomen.

 

Het Abell Model

Aan de hand van het Abell Model kan het werkterrein van Zara in kaart gebracht worden. Ten eerste kijken we naar de technologieën die Zara gebruikt. Vervolgens kijken we hoe het bedrijf met deze technologieën inspeelt op de behoeften uit de markt en wie precies deze groep uit de markt is.

  • Behoeften: goede kwaliteit kleding, trendy kleding, goed betaalbare kleding, status (modebewust).
  • Technologieën: er worden stoffen ingekocht van goede kwaliteit, Zara gaat mee met de nieuwste trends en veranderd dan ook regelmatig de collecties in de winkels, goede prijs-kwaliteit verhouding.
  • Afnemers: Zara levert aan de eindgebruiker en deze gebruikers zijn in te delen in de vier bovenstaande categoriën; Fashion Chaser, Opninizoeker, Rationele Shopper en de Waarde koper.

Het is erg belangrijk om te weten wat de doelgroep is, omdat deze groep mensen de producten kopen en dus de ketens draaiende houden. Door goed op de hoogte te zijn van de doelgroep, weet Zara ook wat deze mensen verwachten van het merk en dus wat zij willen kopen. Hier moet goed op worden ingespeeld.
   

Maak jouw eigen website met JouwWeb