De marketingmix is de combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van haar marketingstrategie. Het wordt door marketeers vaak toegepast bij de implementatie van geformuleerde strategie en kan daarom een belangrijk onderdeel vormen van het marketingplan.

Product: Zara is trots op snel bewegende mode met nieuwe ontwerpen die om de twee weken in beperkte hoeveelheden worden bijgevuld. Dit moedigt consumenten aan om de winkels te bezoeken voor nieuwe ontwerpen en ter plekke interessante outfits op te halen. Dit geeft kopers een gevoel van exclusiviteit.

Prijs: Zara gelooft in het aanbieden van high fashion tegen lage kosten. Prijzen variëren van 10 tot 200 euro voor zowel dameskleding als herenkleding, terwijl het segment Kinderen jassen heeft vanaf 30 euro. Rekening houdend met kwaliteit en kosten, is Zara er trots op high fashion te leveren tegen een betaalbare prijs, waardoor de aankopen van haar klanten waardevol zijn.

Plaats: Zara bevindt zich net als zijn concurrent merken in top winkelgebieden, waar het verkeer van mensen hoog is. Zoals eerder vermeld, investeert Zara op toplocaties omdat ze grote nadruk leggen op de presentatie van de winkelpuien. Zara heeft ook een online winkel, die de toegankelijkheid van zijn klanten vergroot, waardoor ze onderweg gemakkelijk aankopen kunnen doen.

Promotie: Zara gebruikt 0,3% van de omzet uit advertenties, minimaal in vergelijking met zijn concurrenten (3-4% van de omzet). In plaats van te vertrouwen op traditionele massamarketing media, gebruikt Zara top winkellocaties om zijn klanten aan te trekken. Het zorgt er ook voor dat winkelpuien en etalages aantrekkelijk en fris zijn voor klanten door regelmatig wijzigingen aan te brengen in de tentoongestelde artikelen. Het interieur van de winkel is ook schoon en helder, met ruime rijstroken tussen de rekken. Dit levert een zeer comfortabele winkelervaring op. Een goede beeldprojectie van de winkel is van vitaal belang, omdat dit Zara's meest effectieve marketing communicatietool is. Wanneer klanten een winkel binnenlopen, wil Zara aan klanten laten zien dat de nieuwste mode altijd beschikbaar is.

 

Buiten de Marketingmix om zijn er nog meer begrippen die in de marketing aanbod komen; SWOT analyse, segmentatie, doelgroep(en) en positionering voor de organisatie zijn allemaal begrippen waartussen een verband bestaat. Met een SWOT-analyse worden de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes in kaart gebracht. Het bedrijf weet met dit model waar het zijn voordelen uit kan halen, maar ook waar de minpunten liggen. Het bedrijf, Zara, kan hieraan werken door een bepaalde positie in te nemen. Op deze manier kan het bedrijf met de pluspunten en de minpunten omgaan. Zara richt zich heel erg op de klant om zo bijvoorbeeld de bedreiging ‘concurrentie’ naar beneden te halen. Het is dan goed om te weten wat de doelgroepen van het bedrijf zijn en onder welke segmenten deze doelgroepen vallen. Als de doelgroepen duidelijk zijn, kan er ingespeeld worden op de klant.

Maak jouw eigen website met JouwWeb