Wanneer we Zara vergelijken met andere modeketens valt het op dat Zara vaak op ‘safe’ speelt. Zara spreekt een iets hoger marktsegment aan en presenteert zich dan ook eleganter dan vele andere bekende modeketens in ongeveer een gelijk prijssegment. Zara kiest ervoor om kleine hoeveelheden kleding in de winkels te verkopen. Bepaalde items kunnen dus snel verkocht zijn en nieuwe collecties komen achter elkaar door de winkels binnen. Andere modeketens kiezen er vaak voor grote voorraden in te slaan. Wanneer deze items niet worden verkocht in de tijd dat de collectie in de winkels hangt, moeten de items verkocht worden tegen een veel lagere prijs. Op deze manier komen de ketens toch nog door hun voorraad heen, maar draaien ze verlies op deze kledingstukken. Grote voorraden brengen dus een enorm risico met zich mee. Zara speelt hierom op safe, maar mist ook kansen. Items die erg populair zijn, kunnen zij niet vaker verkopen, want op is op.

 

De concurrentiestrategieën van Porter

De concurrentiestrategieën van Porter worden gebruikt door ondernemingen voor het creëren van toegevoegde waarde en een onderscheidend vermogen tegenover de concurrent. Op basis van drie generieke concurrentiestrategieën kunnen en goede strategische keuzes gemaakt worden in de organisatie.  De drie strategieën bestaan uit: kostenleiderschap, differentiatiestrategie en focusstrategie.

 

Kostenleiderschap

Deze strategie richt zich op het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Hierdoor kunnen kosten worden beperkt, wat voor een kosten voorsprong kan leiden ten opzichte van de concurrenten. Door kosten te beperken kan er meer marge worden behaald. Zara vertaald dit naar een snel wisselende collectie. Door te zorgen voor exclusieve collecties die snel wisselen blijven ze niet achter met restanten die ze later voor een goedkopere prijs moeten verkopen. Modeketens als H&M en Bershka hebben weken lang rekken vol met sale kleding hangen die uiteindelijk voor een paar euro verkocht worden. De winst hierop is erg klein. Zara voorkomt dit door een kleine collectie te produceren die snel verkocht zal worden. Hierdoor kunnen ze prijs altijd laag houden.

 

Differentiatiestrategie

Deze strategie richt zich op het differentiëren van de organisatie ten opzichte van concurrenten. Hierdoor kan het imago van de organisatie onderscheidend zijn ten opzichte van concurrenten. De producten krijgen een meer unieke eigenschap en zijn trouwe klanten bereid meer voor het product te betalen. Zara onderscheid zich van andere modeketens door de snel wisselende collectie. Verder heeft Zara een breed aanbod aan mode in verschillende prijsklassen. Zara speelt goed in op de vraagonzekerheid, waarin veel Fashionketens worstelen. Doordat Zara een flexibel en innovatief netwerk heeft, kan de keten zo concurrentievoordelen behalen.

 

Focusstrategie

De focusstrategie richt zich op het concurreren in een specifiek segment van de markt in plaats van de totale markt. Zara richt zich heel erg op exclusiviteit en aanzien. Zara zorgt heel erg voor de beleving in de winkel zelf. De collectie is heel wisselend waardoor ze in elke winkel andere kledingstukken hebben hangen. Het aanbod wisselt dagelijks waardoor je altijd een nieuwe beleving krijgt wanneer je de winkel binnen loopt. Alle winkels van Zara zijn gevestigd in een drukke winkelstraat op toplocaties.